Dat zegt Flavia, BHV instructeur bij First Care. Ze werkt hier sinds maart en kwam – net als veel collega’s – niet uit de BHV-wereld.
“Ik had me nooit verdiept in BHV. Ik wist niet eens dat deze trainingen bestonden. Maar de vacature voelde zó warm en oprecht, dat ik bleef terugkomen. En toen dacht ik: ik ga gewoon solliciteren.”
Flavia werkte jarenlang in de zorg. Veiligheid en kwaliteit waren belangrijk, maar in de praktijk voelde ze steeds minder ruimte om daar écht iets mee te doen.
“Bij First Care draag ik nog steeds bij aan veiligheid, maar dan op een manier die klopt. Menselijk, praktisch en met aandacht. Ik ga nog steeds met plezier naar mijn werk – soms kan ik bijna niet geloven dat dit mijn baan is.”
“Wat ik uit de vacature haalde, klopte meteen met hoe het gesprek was. Dat gaf vertrouwen.”
Veel mensen kennen BHV als iets wat je één keer per jaar ‘moet doen’ en daarna weer vergeet. Precies dat beeld wil First Care doorbreken.
“Wij staan niet boven de groep als een docent die een PowerPoint afdraait. Je staat ertussen. Je maakt het praktisch, interactief en soms ook gewoon leuk – maar altijd serieus.”
Voor Flavia is dát het mooiste aan haar werk:
“Als mensen na afloop zeggen: dit was interessant, ik heb dingen geleerd die ik nog niet wist en ik heb zin om volgend jaar weer te komen. Dan weet ik: het is gelukt.”
Flavia begon met veel kennis uit de zorg, maar lesgeven en onderdelen als brand en ontruiming waren nieuw.
“Dat maakt het juist leuk. Je blijft leren. Je ontwikkelt jezelf continu.”
Belangrijk om te weten:
Nieuwe instructeurs krijgen nu een duidelijk inwerkprogramma en een buddy.
Je wordt niet losgelaten of ‘in het diepe gegooid’.
“Je weet per week wat je gaat doen, met wie je meegaat en bij wie je terecht kunt. Dat geeft rust.”
Niet alles is perfect – en dat zegt Flavia ook openlijk.
“Je werkt soms ’s avonds en je zit veel in de auto. Zeker richting de Randstad kan dat lange dagen betekenen.”
Tegelijk is ze daar realistisch over:
“De reistijd is werktijd en ik kom uit de zorg, waar dat totaal anders was. Voor mij voelt dit juist als luxe.”
Wat ze meerdere keren benoemt, zonder dat ernaar gevraagd wordt:
De warme, persoonlijke sfeer
Altijd aandacht voor hoe het met je gaat
Goede lunches, zelfs als je onderweg bent
Meedenken, flexibiliteit en waardering
Een familiebedrijf waar je je geen buitenstaander voelt
“Als er iets is, wordt er altijd gevraagd hoe het met je is. Dat heb ik nog nooit zo meegemaakt.”